De twee-wekelijkse boodschappen

In blogland las ik over mensen die slechts 1 x per maand boodschappen halen. Boodschappen doen is geen favoriete bezigheid van mij, dus dat leek mij ook heerlijk!

Maar niet haalbaar.

Toch zette het mij aan het denken. En soms veranderen er kleine dingen in de wekelijkse routine waardoor er weer andere mogelijkheden komen. Eén keer in de twee weken dan? Dat is wel het proberen waard.
Afgelopen februari waagde ik het er op. En sindsdien ben ik er niet meer van afgestapt.
Nu ga ik de ene week op vrijdag naar de AH en de andere week op dinsdag krijgen wij ons groente- en fruitpakket van de Ekonoom. Bij de Ekonoom bestel ik ook wel eens andere levensmiddelen en het vlees bestel ik daar ook.

Ook wilde ik er een budget aan koppelen, omdat ik het idee had dat we veel te veel geld besteedden aan boodschappen. Het budget bepaalde ik niet vooraf, maar ik besloot om de eerste keer boodschappen te doen zoals ik dat gewend was. Aan de hand daarvan zou ik kijken of ik het bedrag wat ik daarvoor kwijt was redelijk vond en kijken of ik er twee weken mee vooruit kon.
Van daaruit ben ik verder gegaan met mijn boodschappenmethode.

Inmiddels heb ik in excel een overzicht van alle meestvoorkomende boodschappen. Donderdags maak ik op een A4 een lijst met spullen die ik nodig heb.
In de winkel schrijf ik achter elk artikel het bedrag en ook of het in de bonus is. Zo werk ik mijn lijstje af.
Aan het eind ga ik aan de koffietafel zitten en tel alles bij elkaar op. Soms vragen mensen nieuwsgierig wat ik aan het doen ben :-) Wanneer ik boven budget ben, leg ik wat terug. (ja, echt waar) Wanneer ik beneden budget ben koop ik nog wat extra houdbare artikelen, zoals pasta, toiletpapier, keukenrol. Door het totaalbedrag uit te rekenen heb ik geen verrassing aan de kassa en heb ik meteen een check of het klopt.
Dit is geen overbodige luxe heb ik ontdekt, want er klopt vaak iets niet. In het begin was er een verschil van 20 euo (!!) omdat er 24 kuipjes margarine waren aangeslagen i.p.v. 4.
Als ik niet de bedragen had genoteerd, was ik daar nooit achter gekomen (ik nam weliswaar de kassabon altijd mee, maar bestudeerde deze niet tot in detail). Dan had ik alleen gedacht 'zo, wat valt boodschappen doen altijd tegen.'

Ook heeft het noteren van de bedragen me veel meer bewust gemaakt van de waarde van een product, meer nog of ìk het het geld waard vind. En zodoende koop ik bijvoorbeeld nauwelijks nog koekjes omdat we de meeste niet lekker vinden en ik ze dan liever zelf maak.

Soms geef ik voorrang aan een biologisch product, soms - als iets in de bonus is - kies ik de bonusvariant.

Ook lukt het me om drogistartikelen in het budget te passen (shampoo, tandpasta, wattenstaafjes), maar daar ben ik wel soepel mee. Het is me zelfs gelukt om tuingereedschap in het budget te passen, toen de supermarkt daar een spaaractie voor had :-)

Inmiddels is het budget waarmee ik begon dan ook geslonken met 20 à 30 euro.

Ik had niet verwacht dat het haalbaar was om slechts een keer in de twee weken boodschappen te halen  en ik ben helemaal trots op mezelf dat het me gelukt is. Voor mij werkt het geweldig.


Boodschappen vervoer ik met de fietskar. 
Dit kan dus alleen wanneer de kinderen op school zitten of uit logeren zijn (zoals vandaag) :-).
Ik heb een elektrische fiets, dat maakt het een stuk aangenamer. 


Ook nog een tas achterin. 




10 opmerkingen

  1. Op de winkelwagentjes bij Appi e hier in het dorp staat: als u geen kassabon neemt spaart u bomen en het milieu. Daar ben ik het volkomen mee eens maar dan moet de kassabon wel kloppen. Op 2 van de 5 kassabonnen is een fout gemaakt. Geen bonus doorberekend, geen 35% korting gegeven, andere prijs in kassa dan in winkel aangegeven. Ik controleer iedere kassabon van boven naar beneden !!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het meer gehoord en gelezen, dat AH veel fouten heeft op de kassabon. Nu ben ik er dus ook veel scherper op.
      En het milieu ontzien we dan wel op een andere manier :-)

      Verwijderen
  2. Boodschappen doen ik ook niet mijn favoriet, maar ja het moet toch gebeuren. Ik probeer het ook zoveel mogelijk uit te stellen. Het lukt me wel eens om er 2 weken over te doen, maar meestal moet ik na ander halve week toch echt naar de winkel. Op de kassa bon let ik eigenlijk bijna nooit. Misschien toch maar eens gaan doen dus ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik controleer ook de kassabon. Maar eens in de 2 weken boodschappen doen, gaat me niet lukken, hoor. Knap dat jij dat wel kunt. Mijn oprechte bewondering ervoor:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je.
      Ik dacht ook dat het niet kon of dat ik het niet vol zou houden, maar inmiddels is het een ritme geworden.

      Verwijderen
  4. wauw ik vind het echt heel knap! Ik durf het bijna niet te zeggen maar wij doen eigenlijk iedere dag boodschappen. De jumbo zit hier echt om de hoek. Ik vind het ook niet vervelend om boodschappen te doen maar lettend op het geld zou het wel een goeie zijn om daar wat anders mee om te gaan. Maar ik vind het altijd zo lastig om te bedenken wat je over 2 dagen wilt eten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je.
      Bij mij ging de verandering ook niet in een keer. Wel deden wij al heel wat jaren een keer per week boodschappen. De winkels zijn bij ons niet echt om de hoek. Even een vergeten boodschap halen is er niet bij.
      En door het groentepakket heb ik al een houvast van het weekmenu, dat maakt het een stuk makkelijker moet ik zeggen!
      Je gaat pas iets aan je routine veranderen als je daar een soort noodzaak voor voelt denk ik. Dat kan vanwege geld zijn of omdat je er niet zoveel tijd aan wilt besteden.
      Misschien kan ik wel eens een keer iets vertellen over hoe ik een weekmenu maak.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!