Dure hobby

Met het afvinken van mijn grote stapel handwerkideeën, heb ik al weer het hele spectrum aan emoties doorlopen die ik ook had bij het een-kastje-per-dag project.
Van: er is geen beginnen aan, het schiet niet op, het resultaat is ook maar mwah. Tot: het vuur van fanatisme weer in me voelen, alles opzij willen zetten en aan een stuk door alle ideeën afmaken, achterom kijken en denken 'heb ik dit allemaal al gedaan?'.
Het verrast me opnieuw wat het effect is van het gezegde elke dag een draadje is een hemdsmouw in een jaar.

Het eerstvolgende project is het naaien van een adventkalender. Deze kocht ik twee jaar (!) geleden, toen ik op zoek was naar de juiste breinaalden en bij Quiltatelier Cordi terecht kwam. In Groningen blijkbaar al 30 jaar een begrip, maar dat begrip was mij geheel ontgaan.
Waaaah, wat een prachtige winkel. Een walhalla aan stoffen, kleuren, wol, garen, breinaalden en dus een adventkalender.
Gekocht, maar nooit mee aan de slag gegaan. Want eigenlijk had ik het pakket niet in een keer compleet gekocht. Er moest ook nog een stofje op de achterkant en vlies tussen en genaaid met een mooie gouddraad.
Die laatste spullen kocht ik vorige week. De voorbeeldadvent kalender hing zelfs nog in de winkel.
Ik had de 20 euro afgerekend en opeens dacht ik: wat een gekkenwerk eigenlijk. Die adventlap was 10 euro, nu nog eens 20 euro erbij: 30 euro voor een bevlieging.

Ik vond het opeens een beetje van de zotte.





Veel handwerkideeen probeer ik weliswaar met materialen te maken die ik al in huis heb, maar voor het heksenkostuum heb ik een bezem gekocht (1,25) en een hoed (3,99) en lint en voering gekocht (zal iets van 8 euro geweest zijn). En voor het spokenkostuum heb ik een laken gekregen, maar ik heb er ook vilt voor gekocht en een kartelschaar. Dat was bij elkaar ook ca. 15 euro.

Zo wordt het opeens een dure hobby.

Ter plekke besloot ik dat ik nog kritischer ga kijken naar wat ik nog moet aanschaffen voor de handwerkideeën en dat het kan betekenen dat ik sommige ideeën maar moet laten varen.


De kant die ik op wil met mijn handwerkhobby is niet alleen dat ik de achterstand heb weggewerkt (net als met het opruimen van mijn kastjes) maar vooral dat ik daarna de ruimte in mijn hoofd en de tijd heb om spontaan iets op te pakken. Nu remmen al die ideeën die er nog liggen me af, net zoals de hoeveelheid rommelige kastjes in huis me afremde.

Ik heb heel veel interesses en kan van heel veel dingen enthousiast worden, maar het wordt tijd om mijn interessegebied wat te vernauwen, zodat ik de dingen die ik doe met meer aandacht kan doen.

Zijn dat wijze woorden of wat?

6 opmerkingen

  1. Hele wijze woorden Anita. En zeer herkenbaar; dank je wel. Succes met je mooie adventslap !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hele wijze woorden Anita, maar ik moet bekennen dat ik steeds als iets af is, alweer twee nieuwe ideeen heb en die ook zeker wil gaan maken.... Maar ik moet toch ook zeggen, dat elke hobby geld kost, en dat heb je natuurlijk zelf in de hand. Ik koop regelmatig wol in een wolwinkeltje (acryl dan) maar ook bij Zeeman en zo, om de kosten een beetje te drukken... Het moet wel leuk blijven natuurlijk...
    Zolang we maar blijven genieten van wat we doen, dat vind ik zo belangrijk, belangrijker dan het uiteindelijke resultaat..
    Ik wens je een fijne avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je.
      Het klopt, vrijwel elke hobby is duur. Ik dacht altijd dat handwerken niet de duurste hobby was (niet zoals het opknappen van een oldtimer of het verzamelen van eerste druk atlassen of modelspoorbanen :-) ) maar misschien zat ik wel mis.
      Ik wissel duurdere spullen af met goedkopere of gratis spullen, maar toen ik het zo bij elkaar zag staan vond ik het toch opeens wel veel. Het is nu voor mij de truc om de kosten voor handwerken in te tomen en toch het plezier er van houden. Een soort consuminderen voor mijn hobby :-)
      Want net wat je zegt: er van blijven genieten is het belangrijkste.

      Verwijderen
  3. Hele wijze worden en ik moet je zeggen ik ben heel benieuwd hoe je dit gaat doen. Als je het antwoord weet hoor ik het graag, want ik ben ook zo'n type vind alles leuk en het kost allemaal zoveel geld. Ik probeer het wel zoveel mogelijk te beperken, maar ja dan zie ik weer iets wat me echt leuk lijkt en ja verkocht. Dus als je het antwoord heb hoor ik het graag ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!