De bovenkamer

Wie al wat langer meeleest weet dat ik mee heb gedaan aan het een-kastje-per-dag-project. Dit project is een van de redenen waarom ik ben gaan bloggen. Bij het label eenkastjeperdag zie je wat er destijds allemaal voorbij is gekomen.
Wat een geweldig project was dat! Wat een leerweg! En nog steeds leer ik elke dag iets bij.

Laatst viel me op hoe er een verband bestaat tussen de staat van mijn zolder en mijn gemoedstoestand. Elke keer wanneer ik weer bovenaan de trap stond (al gauw een paar keer per dag omdat de zolder niet alleen een speel- en hobbyplek is, maar ook fungeert als bijkeuken) werd het me zwaar te moede. Een almaar groeiende berg beddengoed om te strijken, de doos met vrijmarktspullen puilde uit met andere spullen die er bovenop waren gegooid, rommeltjes hier, spulletjes daar. In een ruk door ergerde ik me ook maar weer aan dat lelijke groene laminaat en die treurig stemmende mintgroene knieschotten. Maar had ik me daar niet veel vaker aan gestoord? En had ik niet veel vaker gedroomd van een woonblad waardige zolder? Ja, en wat zei die ergernis mij? Ging het om de zolder of om iets anders? Opeens realiseerde ik mij dat de rommel op zolder niet op zichzelf stond, maar een afspiegeling was van de 'rommel' in mijn hoofd. Zorgen om mijn gezondheid, het strakke tijdsregime van werk, gezin, school en sociale contacten. Het was een rommeltje in mijn bovenkamer en daarom was het een rommeltje geworden op zolder. Een parkeerplek voor zorgen en things-to-do.
Een duidelijker boodschap kon mijn huis mij niet geven.

Op zich niks wat een beetje elbow grease niet kon oplossen, maar ik had wat meer nodig om er weer een gat in te zien. Inspiratie, ideeën en mooie plaatjes. Ik maakte een prikbord aan op pinterest en noemde het zolderideeën. Door inspirerende ideeën te zoeken, kwam de motivatie weer terug. Zo werkte ik in een paar avonden het beddengoed weg, ruimde ik de naaihoek op en nog wat andere hoekjes. Daardoor ebde mijn ergernis weg en werd het minder druk in mijn hoofd.

Zijn er meer mensen die dit herkennen, dat je huis een afspiegeling is van je gemoedstoestand? Dat daar een soort wisselwerking in zit? Het valt mij in ieder geval steeds vaker op.

Met deze ideeën kan ik een prachtige zolder voor me zien:

Inbouwkast tussen de grote zolderramen onder de schuine wand. 
Ideaal voor beddengoed, dekens en seizoenskleding.  


Handige oplossing voor planken aan een schuine wand. (i.kea)




kastruimte onder de schuine wand bij de washoek. I.p.v. de huidige knieschotten.
 Misschien toch geen kastjes met de mogelijkheid er wat op te leggen...dat wordt vast snel rommelig bij ons. 

Een rek om kleding plat te drogen.



De ruimte splitsen in een afsluitbare slaapkamer....


of één grote ruimte leefruimte met een bedstee??


Of niet meer aan praktische zaken voor het huishouden denken en er zoiets van maken? :-)

12 opmerkingen

  1. Oeps... Onze zolder ziet eruit zoals jij 'm beschrijft...
    Die foto's zijn wel super, doe mij die met die boeken maar ;-)!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook een afspiegeling van je gemoedstoestand?

      Ja, die met die boekenwand vond ik ook meteen geweldig. Zoiets zou het best wel kunnen worden.

      groetjes Anita

      Verwijderen
    2. Ik denk het wel ja... Meestal kan ik het aardig negeren, maar ja, bij ons staat hier ook de wasmachine en droger, en die kan ik echt níet negeren... ;-).
      We wonen nu ruim een jaar in dit huis en de zolder en onze slaapkamer zijn nog niet echt aan de beurt geweest qua inrichting. Lijkt me heerlijk als dat 'klaar' is!!! Groetjes van Mirjam.

      Verwijderen
  2. Ooo, zo herkenbaar, ik heb dat dus ook! En ik zie dus ook ALTIJD OVERAL rommel... Zzzzucht... Volgens mij is opruimen en wegdoen een doorlopend proces, het houdt echt nooit op, net als de was... En dus moed verzamelen en opruimen maar weer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben er ook achter dat het een doorlopend proces is, het opruimen en herzien, verbeteren....
      Soms vind ik mezelf een hele naïeve huishoudster, dat ik daar nu pas achter kom. Ik las net je log Organiseer en vereenvoudig je leven. Geen wonder dat je mijn stukje herkenbaar vindt :-)

      Verwijderen
  3. prachtig post! leuke ideeen, ons huisje is al niet te groot..dus veel ruimte is er niet
    maar de ideeen zijn super leuk...ook op pinterest zijn veel goede tips ...liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank je.
      weinig ruimte hebben kan ook een zegen zijn...minder plek om spullen te stallen :-)

      Verwijderen
  4. Um... beddengoed strijken? Daar doet deze luie huisvrouw niet aan, bevalt prima. :) En ja, ook hier, is een onrustig huis een onrustig hoofd. Mijn blog heette eerst ook Clean House Clean Head. Ik heb nu weer een gigantische rommelkamer en ooooo, wat voelt dat slecht als ik binnenkom. Doe ik natuurlijk ook maar zelden. Toch maar eens een kwartier ofzo aan besteden, meer is het vast niet. Maar ja, dat beginnen.... Over ongeveer een maand worden aan de achterkant van het huis alle kozijnen en glaswerk vervangen. Heb ik einduluk geregeld! Maar ja, ook daar mag nog wel een beetje opgeruimd worden.... Wish me luck! Maar om op een vrolijke noot te eindigen: die foto met die boeken is geweldig! Wil ik ook. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb helemaal geen zolder, we hebben een huis met slechts één bovenverdieping. Daar bevinden zich de badkamer en twee slaapkamers. O ja, ook nog een kast waar de ketel hangt, tenminste nu wel, want tot voor een half jaar geleden stond daar nog een bakbeest van een grote ketel in en kon je niets met die kast). Onze eigen slaapkamer is altijd netjes en opgeruimd, maar de tweede slaapkamer dient als logeerkamer, opbergruimte en computer/werkruimte... Je begrijpt het wel; daar is het altijd een rommel. Maar die rommel is soms redelijk overzichtelijk... ja zeker, een weerspiegeling van mijn bovenkamer... helemaal goed omschreven dus... zo herkenbaar.
    De plaatjes in jouw prikbord zijn super leuk, een soort van combinatie zien te vinden van alles wat er in die plaatjes zit...haha... daar heb je wat aan hè? De laatste foto vind ik het leukst, zo gezellig...
    Ik wens je een heel fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Thnx voor die schop onder mijn bibs ik begon zo dapper aan mijn hamsterkamer, lees rommelkamer maar het is alweer 1 grote chaos doe niks anders dan verplaatsen.
    Ook maar even pinteresten en ordenen
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!