De kop is er weer af

Ik was niet van plan om een logje te wijden aan het nieuwe jaar of aan voornemens. Ik wilde gewoon verder gaan met schrijven over het alledaagse, maar er begon zich toch een nieuwjaarslogje aan te dienen. Het jaar 2015 voelt namelijk als een nieuw begin, niet als een jaar waarop ik op dezelfde voet verder ga.
Goede voornemens stranden zo vaak, dat het vaak een reden is om geen voornemens te maken. Leidt alleen maar tot teleurstelling en een gevoel van falen.
Maar een jaarwisseling heeft wel degelijk zin. Het geeft je de kans om iets af te sluiten, afscheid te nemen, los te laten, vaarwel te zeggen. Hierdoor komt er ruimte in jezelf, ruimte die gevuld kan worden met nieuwe gebeurtenissen, belevenissen, kansen, ontmoetingen. Alles wat je verder kan helpen op je pad, je koers. Jouw rode draad.

Wat is mijn rode draad? Die was ik toch niet uit het oog verloren?
Voor mij is de rode draad in mijn leven het mediteren. Dat was het vroeger niet, maar dat is het wel geworden. Die grote rode draad beval kleinere deeldraadjes als bewuster leven, gezin, schrijven, zingeving.
De rode draad ben ik niet uit het oog verloren, maar er kwamen toch wat gedachtes over hoe ik er het komende jaar dichtbij in de buurt kan blijven. Nog dichterbij. Met minder ruis.
En dan blijkt maar zo dat ik goede voornemens heb.

Feestelijk jaar
Het afgelopen jaar stond grotendeels in het teken van mijn gezondheid. Weliswaar was de laatste operatie (met complicaties) in oktober, maar al met al speelde het hele moedervlek gebeuren al vanaf mei. Eindelijk, sinds een paar dagen is de wond op mijn been helemaal dicht en dat stemt me heel erg vrolijk!
Dat brengt me bij mijn eerste voornemen:
Het is mijn voornemen om er een feestelijk jaar van te maken. Samen met Michel, want we hebben 2015 tot ons jaar gedoopt. Het afgelopen jaar was – net als het jaar daar voor – een jaar van hard werken. Nu wordt het tijd voor ontspanning en een beetje vrolijkheid en luchtigheid. Weg met de zwaarte!

Yoga
Toen ik de afgelopen tijd steeds met mijn been omhoog moest zitten, verlangde ik er erg naar om fysiek bezig te zijn. Die rust had ik weliswaar nodig, maar die moet op een gegeven moment wel weer opgevolgd worden door inspanning. Dat is goed voor een mens, die afwisseling. Het plan ontstond om yoga lessen te gaan volgen. Ik heb me nog niet opgegeven, maar dat ga ik zeker doen dit jaar.

Aandachtiger
In het algemeen wil ik aandachtiger zijn. Ik laat me teveel afleiden, wil teveel tegelijk (even een artikel lezen tijdens het koken, mail checken tussen het stofzuigen door) en ren van het een naar het ander. Dat multitasken moet maar eens afgelopen zijn, het leidt alleen maar tot onrust. De afgelopen periode kon ik me vaak maar op een ding richten en dat is me goed bevallen. De tijd ergens voor nemen, bewuster worden van tijd. Hoeveel tijd een bezigheid kost. Of hoe weinig.

Schrijven
Een van mijn rode draadjes is het schrijven. Sinds het voltooien van het manuscript voor Moord in het Blair House, is me vaak gevraagd wat ik er mee wil doen. Of ik het naar een uitgever wil sturen? Daar was ik steeds heel terughoudend in. Schrijven is voor mij in dit stadium nog in volledige vrijheid. Niemand schrijft me voor hoe ik het moet doen. Niemand geeft me opdrachten. Ik ben zelf baas en daar hecht ik zeer aan.
Lange tijd neigde ik er naar om het boek zelf uit te geven, dan behield ik mijn vrijheid. Maar nu heb ik besloten om het manuscript naar een uitgever te sturen.  Dan maak ik onderdeel uit van hun netwerk en hoef ik me niet in dat hele gebeuren van zelf uitgeven te begeven. Ik vind het wel tijd om het iets grootser en professioneler aan te pakken. Het is tijd om naar buiten te treden.

Al met al genoeg stof om over te schrijven het komende jaar. Ik ben benieuwd wat 2015 voor me in petto heeft!

This is the time to be fearless
so that the force can flow through you freely
This is the time to be empty
so that the source can fill you completely
This is the time to step aside
and let the project unfold through you

Steve Taylor


8 opmerkingen

  1. Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat met je boek. Alsnog veel geluk en gezondheid voor het komende jaar gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk het stukje over je manuscript, heel herkenbaar...Ik neig nu ook naar een uitgever ;)
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om te lezen. Soms moet je gewoon durven. (wat betreft je manuscript)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk dat je op mijn blog was, welkom! En leuk om te zien dat ik niet de enige ben die lijstjes maakt met plannen voor 2015! Dat het een mooi jaar mag worden!! Groetjes Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie voornemens heb je. Ik kan er voor een groot deel zeker in meegaan. Het is goed om tegenwicht te bieden aan de druk van de buitenwereld en ik denk wel eens, als iedereen dat zou doen.. hoe zou de wereld er dan uitzien? Vast veel mooier. Ik wens dat een groot deel van wat je hierboven schreef uit gaat komen. Echt! Ik wens je een fantastisch jaar :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Anita,
    Nieuwe voornemens kunnen heel verhelderend werken, dat blijkt hier maar weer...
    In de eerste plaats moet je toch echt leren om nee te zeggen, want als je dat niet doet, blijf je van alles op je bordje krijgen en blijf je druk met multitasken... dan komt die rust er echt niet... en daarna zal alles zijn plekje krijgen hoor, dat geloof ik echt.
    Succes met je boek, bij de uitgever... ben heel benieuwd.
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat klinkt allemaal heel positief. Fijn dat je wond dicht is. En jee, spannend van je boek zeg!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!