Mediteren op je eigen naam

Afgelopen weekend had ik weer mijn meditatieweekend. Lees hier het bericht dat ik eerder over mijn opleiding meditatie schreef. Ik ben er aan begonnen voor mijn eigen proces, maar na vier jaar merk ik dat ik de informatie wil doorgeven. Zoals ik er nu over denk wil ik de opleiding officieel afsluiten. Hoe ik daar verder invulling aan ga geven weet ik nog niet. Dat vormt zich wel. Mijn blog is in ieder geval een eerste plek om dat wat ik ervaren heb aan jullie door te geven.

Er gebeurt heel veel tijdens zo'n weekend. Ik vind het prachtig allemaal, omdat het zo waar is voor mij. Maar het valt niet altijd mee om na te vertellen in een log.
Soms omdat het te vers is, soms omdat het te persoonlijk is, maar vaak blijkt het moeilijk om de ervaringen of de oefeningen na te vertellen. De context is dan weg.

Maar afgelopen weekend was er een oefening, die ik heel geschikt vind om te delen. Het thema van het weekend was afstemming; afstemming met jezelf, met je omgeving, je behoeftes, wat je hoort, wat je wílt horen.
Dat waar je je op afstemt wordt groter, er komt meer van. Je krijgt er meer contact mee. Het kan er voor zorgen dat je in oude - ongewilde - patronen blijft rondcirkelen, maar het kan er ook voor zorgen dat naar voren komt wat het diepst in je leeft. Doordat je het aandacht hebt geven.




Deze oefening gaat over identificatie met je eigen naam.
We hebben de neiging om ons te identificeren met wat we doen, wat we maken. Wij zijn die goeie beleidsrapportage schrijver, de kok die bavarois maakt die nooit mislukt, de kinderdagverblijfleidster die de kinderen prefereren boven alle andere leidsters, wij zijn die klasseouder die bij alle activiteiten is, wij zijn het schilderij dat we geschilderd hebben.
We identificeren ons met wat we doen. Wanneer er dan kritiek komt op ons werk, dan voelt dat als kritiek op ons als persoon. Kritiek op wie we zijn.
Maar dat is kritiek op wat we gemaakt hebben, niet op wie we als mens zijn.
Wanneer we ons meer afstemmen op wat er in ons leeft, ontstaat het gevoel dat we er mogen zijn, zonder dat je iets gemaakt hebt.

De oefening:
Identificatie met je naam


*neem een vel papier
*schrijf je voornaam hier op, de voornaam die je als kind hebt meegekregen (gaven je ouders je bijvoorbeeld de naam Jantje, maar ging je jezelf later Janny noemen, dan gebruik je de naam Jantje)
*kijk er een tijdje naar
*ga in een voor jou prettige houding zitten of liggen
*doe je ogen dicht
*concentreer je op de letters
*zet ze in een andere volgorde, maak er andere woorden mee, speel er mee
*luister naar de klank van je naam
*maak er gevoelscontact mee; wat vind je er van, wat betekent je naam voor je, past je naam bij je, associeer je jezelf er mee
*maak contact met stilte in jezelf
*stel je voor dat je in een grote ruimte staat, binnen of buiten
*heel ver weg wordt zachtjes je naam gefluisterd
*kijk wat er met je gebeurt, wat het resoneert in jezelf.


Fijne meditatie !
lieve groet
Anita



Ps: wil je delen wat je ervaren hebt, maar doe je dat liever niet via een reactie, dan mag je me mailen anitasdagboek[@]gmail[punt]com


Ik volg de opleiding Spirituele Psychologie bij de ISSP. Meer info hier. 
Docente: Pauli van Engelen http://www.meditatie-en-innerlijke-groei.nl

12 opmerkingen

  1. Wat weer een mooi blogbericht!
    Af en toe is het zooo goed om de dingen -die ik eigenlijk wel weet- weer even te horen of te lezen....
    Ik ga de oefening straks eens doen.

    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat prachtig om te horen! Ik ben blij dat ik mijn bericht hier gedeeld heb.

      Verwijderen
  2. Hoi Anita,
    Wat een mooi bericht!
    Ik ga dat zeker een keer doen!
    Momenteel ben ik al je blogs van een kastje per dag aan het lezen en thuis ook uitvoeren !
    Dat ziet er mooi uit en ook inspirerend.
    Daarna ga ik je blog moord in het Blair huis lezen.Kortom ik hoef me niet te vervelen!
    Fijn weekend Liefs Joyce.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Joyce,

      Bedankt voor je enthousiaste reactie!
      Wat leuk dat je de moeite neemt om al mijn 'kastjes' terug te lezen. Het is een continue proces. Volgende week komt er weer een nieuw bericht over het kastjes project!
      Ik wens je heel veel leesplezier met Moord in het Blair House. Ook dat is een continue proces. Ook een proces dat wel wat meer aandacht kan gebruiken, net als de kastjes ;-)
      Leuk dat je langskwam en een reactie achterliet.

      Tot een volgende keer!
      groeten Anita

      Verwijderen
  3. Hoi Anita,
    Ik heb zelf helemaal niets met mediteren, maar ik vind het wel heel mooi om te lezen hoe jij ermee bezig bent en hoe heerlijk jij het vindt... Lekker mee doorgaan zou ik zeggen en zeker je opleiding officieel afronden... Je weet maar nooit waar het je nog zal leiden...
    Ik wens je een heerlijk weekend,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Ik zie mezelf op dit moment niet als therapeut aan de slag gaan, maar toch vind ik het leuk om mijn ervaringen door te geven, dus misschien leidt dat toch wel tot iets. Op zich kan ik er wel voordelen van inzien om ooit een kleine praktijk aan huis te hebben. Dan kan ik mijn eigen tijd indelen. Dus wie weet....
      Jij ook fijn weekend
      Anita

      Verwijderen
  4. ik zie je niet op mijn blog? lees even daar...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik houd ook erg van deze manier ga de oefening zeker doen ,heb me net ingeschreven cvoor een workshop artofliving,daar ben je heel erg met de ademhaling bezig ook erg interessant .mediteren doe ik regelmatig geeft rust in mijn hoofd,dank je voor dit delen ,leuk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, wat leuk om te lezen dat je een workshop doet bij art of living. Ik ben ooit eens naar een lezing geweest over ayurveda en daar deden we toen ook ademhalingsoefeningen. Dat vond ik ook zo interessant. Ik heb wel gekeken naar een workshop ademhaling bij AoL, maar ik vond het zo duur. Misschien later.
      Leuk om je reactie te lezen!

      Verwijderen
  6. Fijn dat je op mijn blog terecht kwam Anita... Zo leer ik de jouwe ook kennen. Leuk ook je andere blog over de schatzolder! Het verhaal maar ook de knutseltips voor kinderen... tof!
    Net zoals Hilde heb ik (voorlopig) ook niks met mediteren en yoga... misschien komt dat ooit wel eens. Maar ik kan begrijpen dat er mensen zijn die er van genieten en zich er ontzettend goed bij voelen... veel succes nog met je opleiding!
    Een beetje (heel klein beetje) bijgelovig ben ik wel... ;-) Ik ben je 70ste volger... en 7 is in ons gezinnetje een beetje een magisch getal! Leuk!
    Fijne zondag nog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welkom oo mijn blog. Wat leuk dat je hier volger bent geworden. 7 is een mooi getal. De levenscycli bestaan steeds uit 7 jaar, zegt men. Na elke 7 jaar weer een nieuwe fase. Wie weet wat het jou brengt (of mij??).
      Bedankt voor je complimenten op De Schatzolder. Ik ben er niet heel actief (heb wel genoeg ideeen), maar door jouw woorden voel ik me wel geroepen om er actief te blijven. Dus dank je voor je zetje.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!