Denken in besparende oplossingen

Terwijl ik de avond voor Pasen besteed aan het koken van eieren en ze daarna bij wijze van - gedwongen, want de verftabletten waren uitverkocht - experiment te verven in een schaaltje water en nagellak en ze daarna ook nog moet gaan verstoppen, typ ik tussendoor een stukje over besparende oplossingen zoeken.

Consuminderen daagt je uit om met goedkope oplossingen te komen. Denken in alternatieven. Zoals dat verven van die eieren. Ik was te laat met het kopen van verftabletten en verven met natuurlijke kleurstoffen zoals rode kool of kerrie waren geen succes gebleken voorgaande jaren. Gelukkig zag ik op facebook een filmpje van iemand die nagellak in warm water deed,  met een satéprikker een marmerpatroon in het wateroppervlak tekende en vervolgens het ei er door haalde. Daarmee had ik mijn alternatief gevonden en nagellak heb ik wel in huis, dus ik hoef er geen geld aan uit te geven. Dat had ik namelijk al gedaan met de - puur voor de leuk, maar o zo leuk - aanschaf van Paaswegwijzers bij de Dille en Kamille.  Ik vond ze té leuk om te laten liggen. Mijn excuus is dat ik deze volgend jaar weer kan gebruiken en verftabletten niet ;-). Ik moet wel zeggen dat het me moeite kostte om ze te kopen, moest wel even over een drempel heen.





Maar goed, denk ik besparende oplossingen. In plaats van meteen iets te vervangen dat (deels) kapot gaat, train ik mezelf er in om met alternatieven te komen. Die oplossingen zijn soms simpel, soms creatief, vaak verandert het mijn manier van denken.
Ik ben er best trots op dat ik zoveel goedkope of gratis oplossingen heb bedacht.

Het dakraam op zolder had geen rolgordijn, maar 's zomers schijnt de zon er flink op. Totdat er een betere oplossing is, heb ik er een stuk vitrage voor gespijkerd. De vitrage zat op een staal van een stoffeerder, ooit een keer bij een outlet gekocht. Werkt beter dan ik dacht.




De wasmachine en de droger moeten eigenlijk een kwartslag gedraaid worden, zodat we makkelijker bij het expansievat van de ketel kunnen. Maar daarvoor moeten leidingen worden omgelegd, zowel aan- als afvoer en dan ook maar gelijk de elektra, want er is maar een stopcontact. Gaat allemaal op korte termijn niet gebeuren.
Totdat ik op een dag de droger alvast verplaatste. Dit bleek heel goed te werken en ik kreeg meteen meer ruimte voor de wasmanden en ik schoof er nog een rekje tussen (kwam uit de garage) voor oude handdoeken. De schoonheidsprijs heeft het niet, maar het expansievat is beter bereikbaar.

Er zat een grote scheur in het tafelzeil. Eigenlijk moet het hele zeil vervangen worden, maar een goed zeil is prijzig en ik had ook nog niet zoveel zin om er achter aan te gaan. Ik heb eigenlijk mijn oog laten vallen op een zeil van Tafelziel.
Door een restje zeil achter de scheur te plakken, heb ik het gerepareerd en kan het voorlopig weer
mee.



Ook krijgt ons bijzettafeltje in de zijkamer een derde make-over. Het tafeltje is qua formaat heel handig, maar het blad is lelijk. Ik heb een metertje zeil gekocht dat ik er om ga nieten.

Heb ik nu geen woonwensen meer? Jazeker wel! Best wel veel, want uiteindelijk zijn dit tijdelijke oplossingen.  Het is vooral uitstel van vervanging.

Hele fijne Paasdagen gewenst.

Lieve groet,
Anita

Hele fijne Paasdagen!



Anita's Dagboek is ook te vinden op facebook. Ik vind het leuk als je mijn pagina leuk vindt.

3 opmerkingen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!