Mama, maak je weer snackjes?


In de kerstvakantie besloot ik dat ik na schooltijd de kinderen iets anders wilde voorzetten dan alleen een koekje en wat drinken. Het idee was om er iets gezonders van te maken, met minder fabriekskoeken (met toevoegingen). Kinderen groeien op en verbruiken veel energie op school. Als ze nog groter worden dan gaan ze nog veel meer eten en snaaien. Ik denk dat het goed is om zo vroeg mogelijk gezonde gewoonten te introduceren.
Ik weet in ieder geval van mezelf dat toen ik op de middelbare school zat, ik bij thuiskomst meteen naar de koektrommel liep om een soort energiereep te pakken. Dat was niet een gezonde variant. Eentje met veel chocola ook nog. Ik denk dat het beter was geweest als ik andere dingen had gegeten. 

Waar ik ook van af wilde, was het gebedel om snoep of nog een koekje binnen het uur dat ze het eerste koekje op hadden. Dat was voor mij al een teken dat er meer voedende dingen op tafel moesten komen. 

Ik wil niet beweren dat ik elke dag super gezonde en verantwoorde hapjes op tafel zet, maar veelal wel. En de meiden eten het graag en met smaak op. Ze vragen later op de dag ook niet meer of ze nog wat mogen, dat vind ik al winst. 
Afgelopen maandag vroeg Gemma mij zelfs zodra we uit school kwamen: 'Mama, maak je weer snackjes?'
Nou, dat zegt wel genoeg. 
Er is maar een nadeel: het is niet goedkoop. Maar dat neem ik nu maar even voor lief.

Serveersuggesties: 
divers fruit
cherry tomaatjes, met of zonder mozzarella bolletje
pure chocolade
blokje kaas
worstje
kaasstengel
noten
gekookt ei
komkommer
rozijnen

soms geef ik er digestive koeken bij of een plak (zelfgemaakte) ontbijtkoek






9 opmerkingen

  1. Wat ziet het er gezellig en feestelijk uit!
    Dan gaan de gezonde snacks er bij iedereen wel in!! ;-)
    (Kijk maar naar de Duim!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er allemaal heerlijk uit! #supermama! #<3

    BeantwoordenVerwijderen
  3. appeltje schillen erover citroensap en een beetje suiker en een banaan in stukjes en een schaaltje hagelslag om in te dopen en een hartige komkommer raspen (bestrooien met zout en laten uitlekken)dan mengen met yoghourt of kwark teentje look peper en zout en beetje peterselie en reepjes pittabrood om te dippen of een half pittabrood gebruiken als minipizzabodem restje erop wat kaas erover en smullen maar en iets typisch uit mijn jeugd een restje pasta met roomboter opwarmen en opdienen met lichtbruine suiker roeren en smullen niet zo gezond maar wel goedkoop en als je die mozzarelle hap maakt met gewone tomaat en een bol mozzarella kom je ook al goedkoper uit en eitje opgevuld met tonijn dooier ui en mayo mengsel ook lekker goedkoop en gezond . lieve groet Jezebelle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat veel ideeën! Daar zal ik zeker mijn voordeel mee doen. Ik deed ook wel eens een schijf appel die ik besmeerde met pindakaas.

      Verwijderen
  4. Dat ziet er allemaal bijzonder smaakvol uit. Ik zou er zo mijn tanden in willen zetten. Ik snap ook heel goed dat je graag wilt dat ze niet zomaar wat snoepen, en dan even later weer trek hebben. Goed bezig zeg!!
    Fijn weekend,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat goed! Ik ben ook altijd op zoek naar de balans tussen lekker en gezond! Af en toe een uitzondering maar voornamelijk gezond eten. Ook voor mezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk ziet dat er uit. En voor de mama's die werken nog een tip : zo'n gezonde snacks kunnen ook nog makkelijk mee naar school. :-)
    Fijn dat je er zo'n werk van maakt! Ik geloof best dat je kinderen dat leuk vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En zo gezellig. Dat krijg je er gratis bij. 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En zo gezellig. Dat krijg je er gratis bij. 😉

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!