De snoepvierdaagse

De wandelvierdaagse zit er weer op. Of, zoals ik het noem, de Snoepvierdaagse. Vorig jaar viel mij al op dat het een gewoonte begint te worden om snoepend de wandelvierdaagse te lopen, dus dit keer was ik voorbereid. Van te voren heb ik tegen mijn kinderen gezegd dat ze alleen de laatste dag snoep mochten hebben en dat ze ook niks van andere kinderen mogen aannemen. Of dan in ieder geval het gekregen snoep te bewaren tot de laatste dag.


Dat verliep heel goed. Ze hebben zich er goed aan gehouden. Ik weet wel dat mensen het oke vinden, vanwege het gezellige karakter, zoals bij een schoolreis. Maar het is een trend die niet alleen ongezond is, maar ik vind het gewoon allemaal niet nodig, dat gesnoep bij de wandelvierdaagse. Het gaat toch juist om het sportieve element van de vierdaagse? Het is ook niet zo alsof kinderen op andere dagen geen snoep krijgen. Dus een uitzondering is het niet. Het is ook niet zo alsof kinderen hongerig aan de tocht beginnen, ze hebben allemaal net hun avondeten op. Het is ook niet zo dat het een barre tocht is, waarbij je absoluut niet zonder proviand kunt; we wandelen 5 km. door bewoond gebied.


lekker samen met mama :-)


de jumbo sponsorde met een tas, water en een appel.
voor zover ik begreep is de rest van school.
wat mij betreft kan dit wel overgeslagen worden, iedereen heeft zelf wel. 

deze paarden rennen altijd mee

Aan het eind kregen ze van mij hun beloofde snoep. De volgende keer wil ik kijken of ik iets anders dan snoep kan bedenken om te geven.

Snoepen en kinderen is een terugkerend onderwerp voor mij. Zelf let ik er heel erg op, maar dan nog vind ik dat mijn kinderen veel snoep krijgen. Deze week waren er op tv meerdere programma's op tv over voeding. Over de hoeveelheid suiker dat in ons eten is verwerkt. Momenteel zijn er veel tegenstrijdige berichten over suiker. Ik denk dat het nog steeds niet helemaal erkend wordt hoeveel suiker de voedselindustrie in ons eten verwerkt. Zelf heb ik al wel een grote slag geslagen, maar nog steeds leer ik bij en ontdek ik ook dat er nog veel verbeterd kan worden.
Iets voor een andere keer om uitgebreider over te schrijven.

De wandelvierdaagse zelf is al heel inspannend voor de kinderen, maar voor de ouders is het een heuse marathon. Plannen, vroeg eten, laat naar bed.
Dit blogje schrijf ik, maar tijd is er eigenlijk niet. Ik wilde het graag nog schrijven, anders is het ook mosterd na de maaltijd.

Ik heb massa's leuke blogonderwerpen en héél veel foto's die ik nog graag met jullie wil delen.
Dus graag tot ziens en voor nu een fijn weekend!

Warme groet
Anita



17 opmerkingen

  1. Wij hebben zelf nooit de avondvierdaagse gelopen, dus daar kan ik niet over oordelen. Toevallig schreef nog iemand over de snoepvierdaagse: https://www.sugarchallenge.nl/avondvierdaagse-of-snoepvierdaagse.html?mc_cid=43088f7c79&mc_eid=1b4170ebb6

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de link. Tjonge, zij zegt echt precies hetzelfde!

      Verwijderen
  2. Oh Anita ik ben het heeeeel erg met je eens wat betreft dat snoepen. Inmiddels heb ik het gewoon niet meer in huis...

    En snoep is voor mij een reden (oké ook een beetje een smoesje...) om de avondvierdaagse níet te lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ik zelf zo jammer vind is dat mijn kinderen aan alle kanten snoep krijgen toegestopt, waardoor ik ze zelf niet meer kan trakteren. Thuis is dan nog de enige plek waar ik er een beetje stuur over heb.

      Verwijderen
  3. Ooh dit is een blog naar me hart, onze kinderen liepen ook altijd mee wij gingen voor de 10 km altijd een heel gezellig gebeuren. Hier was het dan dat ze op de laatste avond volgestopt werden met snoepgoed, ik heb ze van het begin af aan gezegd dat als ik ze kwam binnen halen dat ik niet aan snoepgoed geven begon. Net als wat jij zegt het is juist de bedoeling dat kinderen meer bewegen en datbga ik niet belonen met snoep. Van de school stond er halver wege een tafeltje waar de kinderen een glas limonade kregen en een klein snoepje of ik kan me herinneren dat er ook wel appels uitgedeeld werden en verder deden wij ook niet aan snoepgoed. Ik weet nog dat ik vroeger mee liep al heel lang geleden toen stonden mijn ouders met een prachtige bos bloemen, en snoepgoed was er toen der tijd helemaal niet bij. Als we thuis waren kregen we een beker drinken met een maria koekje, hele mooie herinneringen heb ik er nu nog aan. En ook aan de avonden dat ik weer met mijn kinderen mee liep erg leuke tijd. Groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zit hem inderdaad in de tradities. Kinderen zijn heel gevoelig voor tradities. Door zoveel te snoepen bij de vierdaagse gaan kinderen het daar aan koppelen. Zoals Sint Maarten.
      Ik probeer me te herinneren of er in mijn jeugd ook zoveel gesnoept werd, maar kan me dat niet meer helemaal herinneren. Misschien hadden we mentossen. Ik weet wel dat ik een hele leuke veldfles had, die bungelde dan op mijn buik.

      Verwijderen
  4. Zelf kregen wij nooit iets mee dat kreeg je tijdens de tocht, inderdaad een appel en wat drinken was het bij de zoon. Ja wat je zegt je hebt net gegeten.
    Als 1 er mee begint is het hek van de dam.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier hetzelfde liedje. Het was een echte snoepvierdaagse. Ook zoonlief deed mee. En mijn pogingen om hem wat minder te laten snoepen deden weinig af. Want onderling werd er heel veel uitgedeeld. Ik had zelf bio snoep zonder suiker, maar dat is natuurlijk minder lekker als hele zakken spekjes, zuurtjes, etc etc. Nu wil ik ons manneke niet in een uitzonderingspositie plaatsen, dus hij heeft echt wel het nodige binnen gekregen. Morgen gaan we weer met frisse moed minder snoepen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die invloeden van buitenaf zijn heel sterk. Ik vind het dan zo jammer dat ik thuis snoep weer in de ban moet doen, omdat ze het elders al teveel hebben gekregen. Ik wil ze namelijk best wel eens trakteren.

      Verwijderen
  6. Na een paar jaar mee te hebben gedaan heb ik het opgegeven (dwz, ik ontmoedig het de kinderen zeer om mee te doen). Wat een ellende. Hier in de vinex is het al overbevolkt met kinderen, de avondvierdaagse is niet te doen. Je kunt je fiets niet eens normaal kwijt op het terrein, laat staan je kinderen terugvinden. En meelopen mag niet. En dan dat snoepen ja... wij zijn heir niet vies van een beetje suiker en vet, maar net als in de bioscoop, om nou al snoepend te beginnen en te eindingen, dat heeft niets meer met film kijken of wandelen te maken. Bah.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan kan ik me voorstellen dat je liever helemaal niet meer meedoet. Op die manier is het echt niet leuk meer. Geldt het voor alle leeftijden dat ouders niet mee mogen lopen? Onze kinderen zouden niet eens mee willen als ik of Michel niet mee mocht. En heel vaak lopen we ook nog allebei mee. Ik hou erg van wandelen, maar zo'n vierdaagse is niet echt mijn ding.
      Popcorn in de bioscoop is ook zoiets...'het hoort erbij' vindt men.

      Verwijderen
  7. Ik vind de Avondvierdaagse een regelrechte 'ramp'. Bij mij starten ze voor de deur. En om zes uur. In een te smalle straat, met te weinig parkeergelegenheid - want een flink deel komt met de auto - , overal fietsen en op een bijzonder ongunstig tijdstip. Dat is vier avonden dat ik vroeger naar huis moet anders kan ik mijn auto niet kwijt en vier avonden chaos in de straat. Ik weet het: luxe probleem, geen probleem, waar maak ik me druk over. Als het mooi weer ga ik daarom die dagen met de fiets naar mijn werk (7 km). Maar ik had liever dat ze net even buiten de 'stad' beginnen, zoals ik vroeger. Ik starte vroeger ergens bij een sportveldencomplex in Dordt vlakbij het spoor (vraag me niet waar dat was). Hier krijgen de kinderen overigens bloemen de laatste dag wat ik zelf ook nogal suf vind: wat hebben zij daaraan. Wij kregen vroeger ook snoep - en vaak een kado - maar alleen de laatste dag en op een leuke manier. Dat is veel leuker (ondanks dat het niet zo goed voor je is). Nog maar drie dagen.... Bij mij is het volgende week....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jah hier was het vorige week ook, ik vind het idd wel superleuk voor de kids maar veel geregel en organisatie thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vroeger als wij de avondvierdaagse liepen, en dat deed ik niet vaak want ik had een hekel aan grote groepen, kregen we een halve sinaasappel mee in een zakdoek en dan zorg je Door de zakdoek heen het sap op. Ook hadden we komkommer mee. Maar nooit snoep. Aan het eind kregen we allemaal een bosje met duizendschoon.
    Nu zie ik kinderen lopen die beloond worden voor hun sportieve prestatie met kilo's snoep. Ze lopen allemaal met zakjes snoep om hun hals....Vreemd iets vind ik het.....
    Mijn kinderen hebben nooit meegelopen ,alleen de intocht met de muziekvereniging als ze zelf moesten spelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vroeger als wij de avondvierdaagse liepen, en dat deed ik niet vaak want ik had een hekel aan grote groepen, kregen we een halve sinaasappel mee in een zakdoek en dan zorg je Door de zakdoek heen het sap op. Ook hadden we komkommer mee. Maar nooit snoep. Aan het eind kregen we allemaal een bosje met duizendschoon.
    Nu zie ik kinderen lopen die beloond worden voor hun sportieve prestatie met kilo's snoep. Ze lopen allemaal met zakjes snoep om hun hals....Vreemd iets vind ik het.....
    Mijn kinderen hebben nooit meegelopen ,alleen de intocht met de muziekvereniging als ze zelf moesten spelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat van die sinaasappel in een zakdoek heb ik vaker gehoord. Het is inderdaad heel krom dat kinderen voor een sportief evenement zoveel snoep krijgen.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!