Is dat wat je drijft hetzelfde als dat wat je gaande houdt - art quote door Atelier Eem

Bijzondere ontmoetingen


Toen ik in 2012 begon te bloggen, kon ik niet vermoeden wat dat teweeg zou brengen. Zoveel mensen met dezelfde soort (levens)vragen, zoveel mensen met dezelfde interesses. Je leert elkaar kennen, ook al is dat soms niet meer dan weten welke naam bij welk blog hoort. Toch klinkt ieders stem door in haar (soms zijn) blog en in de reacties. Af en toe volgt er contact in het echt.

Emilie van Atelier Eem (klik) leerde ik kennen in de Eenkastjeperdag-periode. Wij stapten ongeveer op hetzelfde moment in met onze kastjes en onze blogs. Dat schepte al een band. We lieten regelmatig reacties bij elkaar achter. Na verloop van tijd spraken we een keer af bij Connie - ook al creatief en kastjes aan het opruimen - voor een creatieve middag en later nog een keer met z'n drieën bij mij. Al snel werd duidelijk dat Emilie, net als ik, kunstzinnige aspiraties had. Aspiraties die ergens verstopt lagen in onze rommelige kastjes en die we tevoorschijn wilden halen.

Voor mij is dat schrijven, voor Emilie is dat tekenen. En hoe! Ze maakt de prachtigste tekeningen. Zentangles, Round Robins, snail mail, pocket letters. Allemaal vingeroefeningen waarin haar persoonlijke stijl steeds meer zijn vorm krijgt. Ze heeft aan heel veel mensen een eigen gemaakte kaart gestuurd, waarvan ik haar wel eens vroeg of ze dat niet jammer vond dat ze dat allemaal zomaar weggaf. Dat vond ze toen nog niet, het ging haar puur om het plezier van het tekenen. Gaandeweg is dat veranderd, ze wilde haar illustraties wel blijven delen, maar niet meer zomaar weggeven. Dus startte ze een eigen etsy winkel en verkoopt daar ansichten, illustraties en quotes. (Ik kan het pakje ansichten Spring is in the air aanraden!).

Met het maken van quotes begon ze een tijdje geleden. Op bestelling maakt Emilie voor jou een quote. Een bestaande quote of een eigen quote. Dat leek mij wel wat voor een quote die ik al heel lang bij me draag. De quote gebruik ik ook bij mijn profiel op Inspirerendleven.nl. Dus vroeg ik Emilie of ze die voor mij wilde tekenen.


Is dat wat je drijft hetzelfde als dat wat je gaande houdt





Emilie ging aan de slag en kwam al snel met een schets. Van de schets mocht ik zeggen wat ik er van vond. Dit is het definitieve ontwerp geworden, niet veel anders dan de schets. Emilie koos voor regenboogkleuren, wat heel grappig was omdat er altijd wel ergens hier in huis een regenboog te zien is. Gemma is een groot liefhebber van regenbogen, die houten regenboog kocht ik een keer voor haar. Op bijna al haar tekeningen is een regenboog te vinden. Dank je wel Emilie, voor deze mooie quote! 
Wil je ook een quote van Emilie, dan kun je contact met haar opnemen via haar website: ateliereem.nl
Via haar etsy winkel. Of via facebook

Het verhaal achter de quote

Er zit ook een verhaal bij deze quote. 
Ongeveer 15 jaar geleden besloten Michel en ik samen te gaan wonen. We gingen in het huis wonen waar ik al woonde en hadden bedacht dat we dat wilden verbouwen. Bij de verbouwing kwamen heel veel onderdelen vrij. Ook heel veel meubels en huisraad, want die hadden we ook allemaal dubbel. Al die spullen verkocht ik via Marktplaats. Een van de items was de geiser, want we kregen centrale verwarming. 
Er reageerde een man op de advertentie. Zijn mailtjes over de prijs en de specificaties van de geiser (het was een badgeiser) en het tijdstip waarop hij het op kon halen waren een beetje eigenaardig. Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven. Het ene moment vroeg ik me af of hij misschien de lokale dorpsgek was, het andere moment vroeg ik me af of hij een oplichter was en dan dacht ik weer dat hij met me aan het flirten was. Ik had niet het idee dat hij gevaarlijk was, maar voor de zekerheid vroeg ik toch of Michel erbij kon zijn op de dag dat die man de geiser kwam halen. 
Nee, gevaarlijk was hij niet. Dat zag ik meteen aan zijn ogen. Hij bleek kunstenaar. Aha, dat verklaart alles :-). De geiser wilde hij in zijn atelier gebruiken, waar hij ook een douche had. 
Later mailde hij mij nog om me te bedanken voor de geiser, dat hij er heel blij mee was met en dat hij met 'warme gedachten' aan mij dacht. Zie je; eigenaardig, maar niet gevaarlijk. 

Maar hoe komt die quote nou in het verhaal? 
Dat komt omdat ik later ging googelen op zijn naam. Wie is die kunstenaar dan, dacht ik? Zou ik hem ergens van moeten kennen? Hij bleek aanzienlijke werken te hebben gemaakt. Ik zag een foto van een torenhoog metalen mensfiguur. Daarmee heeft hij op de Grote Markt van Groningen gestaan. 
Maar het meest is mij deze quote bijgebleven. Ik weet niet meer precies hoe deze oorspronkelijk was, volgens mij in het Fries. Hij had de quote verwerkt in een bronsen (dacht ik) beeld. Dat beeld moet ergens in Friesland staan, dat meen ik mij tenminste te herinneren. (Wie het weet mag het zeggen). Helaas weet ik zijn naam niet meer. Maar dat geeft ook niet, de quote gaat met mij mee op reis. 

Die quote heeft zich in deze vorm in mijn gedachten gehaakt. Ik zie het als het eerste vonkje van mijn zoektocht naar mijn drijfveren. Jarenlang zocht ik ze buiten mezelf, maar nu zoek ik ze in mezelf. En die innerlijke bron - heb ik ontdekt - is onuitputtelijk. 






8 opmerkingen

  1. Hmm... warme gedachten onder de douche... ;) Inderdaad, bijzondere ontmoetingen. Mooi he, sociale media? Fijne dag! XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie quote met een bijzonder verhaal erachter.
    Groet Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie quote met een bijzonder verhaal erachter.
    Groet Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi verhaal. En die quote vind ik mooi. Ik zit er echt over na te denken.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooie quote. Wat is ze goed hè? Die Emilie...
    Fijne dag,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat stemt tot nadenken. Mooi om van je te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie dingen maakt ze. Leuk verhaal achter jou mooie kunstwerk.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!