Kosmische rustig-aan-dagen en ander berichten van de maan

Aan de reacties op mijn vorige post kon ik merken dat er bij meer mensen belangstelling is voor de maan. Daarom leek het me leuk om er wat meer over te vertellen. Er valt héél veel te vertellen, het meeste weet ik niet, maar ik kan in ieder geval iets zeggen over wat ik inmiddels zelf ontdekt heb, nietwaar?

De periode van wassende maan duurt ruwweg twee weken en die van afnemende maan ook. De periode aan het eind van wassende maan wordt Volle maan genoemd. De periode aan het eind van afnemende maan wordt Nieuwe maan genoemd.

Maansikkel op een schaal. Bloemstuk heeft mijn moeder gemaakt.


Tijdens wassende maan laat je dingen ontwikkelen, je werpt ideeën op, bedenkt plannen, onderneemt actie. Allemaal vanuit je intuïtie, vanuit wat er in jezelf leeft, je dromen kunnen daarbij helpen. Zie het als het maken van een composthoop. Hierin plant je zaadjes van wat je wilt laten groeien, wilt laten ontwikkelen, in jezelf, in je leven. De periode van afnemende maan is geschikt om die zaadjes rust en tijd te geven, te verzorgen en in te bedden. Afnemende maan is de periode om die ideeën en plannen uit te werken en tot wasdom te laten komen - of niet, dan gaan ze gewoon weer op in het geheel. Misschien was de tijd er nog niet rijp voor.
Vaak voelen we onbewust al een verschil in de dagen. Sommige dagen komt er helemaal niets uit je handen en andere dagen gaat het van een leien dakje. Als je je daar aan over kunt geven, dan geeft dat meer rust en voldoening. Anders kun je het gevoel hebben dat je steeds tegen de stroom in moet roeien of dat de tijd van je wegloopt.

Er zijn dertien manen per jaar en elke maan heeft een bepaalde energie. Een energie die past bij het seizoen.

De volle manen voor 2017 zijn:

12 januari 2017: Maan van de langste nacht
11 februari 2017: IJsmaan
12 maart 2017: Sneeuwmaan
11 april 2017: Eimaan
10 mei 2017: Maan van het Ontwaken
9 juni 2017: Bloemmaan
9 juli 2017: Maan van de kortste nacht
7 augustus 2017: Graanmaan
6 september 2017: Maan van het hemelvuur
5 oktober 2017: Oogstmaan
4 november 2017: Jachtmaan
3 december 2017: Bloedmaan

Dit jaar heb ik voor het eerst een maankalender. Ik kreeg 'm van die lieve Sinterklaas. Het is de Scheurkalender/Maankalender van Hajefa, dat is zo ongeveer de enige maankalender die er toe doet in Nederland. Een soort Enkhuizer Almanak voor de maankijkers. Elke dag een tekstje over de wijsheid van de maan voor die dag. Dat varieert van adviezen op gebied van voeding, rust en activiteit, geschikte dagen voor een massage, tuinieren, schoonmaak of een kappersbezoek. Tot aan details over standen en tijdstippen van de maan en sterrenbeelden.

Maanscheurkalender Hajefa

Deze foto is van afgelopen vrijdag. De grijs gemarkeerde dagen zijn kosmische rustig-aan-dagen. Dat alleen al te weten geeft mij veel meer rust! Heerlijk! Niet alle dagen hoeven hetzelfde te zijn. Na drukte keert rust terug. En zo verder. Steeds opnieuw.

In de huidige samenleving wordt het leven en de tijd vooral gezien als een rechte lijn. Tijd loopt lineair. Je ziet het ook terug in termen als loopbaan, levensloop. Zelf kon ik die lijn soms als een beeld voor me zien. Steeds op weg naar een volgend doel, opleiding, een huis, een betere baan, kinderen. Allemaal stapjes op de carrièreladder (ook zo’n term). Heel tegenstrijdig voelde dat heel erg doelloos. Er leek gewoon nooit een eind aan te komen.

Toen ik de werking van de maan ontdekte werd het leven opeens niet meer lineair, maar ging in cirkels. En wat een verademing is dat! Dat betekent dat er geen gemiste kans meer bestaat, maar dat er elke maan opnieuw een kans komt. Elk jaar. Met elke maan.

Wel wil ik zeggen dat je leven volgens de maan niet moet zien als leven volgens haar wetten. Maar zie het als kans om jouw eigen (be)stemming te vinden, als een klankbord om jouw eigen ritme te volgen. Jouw groei weerspiegelt zich in de maan. De maan zelf is zonder oordeel.

Warme groet,
Anita


Bronnen, boeken en andere leuke links:
Femke de grijs manen van 2017
Moonology van Yasmin Boland (Engelstalig). Haar boek Leven met de maan lees ik momenteel voor Inspirerend Leven. Binnenkort volgt daarvan een leesverslag op IL.


7 opmerkingen

  1. Wat mooi!! Sinds kort ga ik maandelijks naar een Rode tent met nieuwe maan. Sindsdien is mijn belangstelling voor de maan gewekt en jouw duidelijke blogje geeft mij daar weer een extra zetje mee. Wat jij vertelt over dat er nooit een eind aan lijkt te komen...dat kan ik ook zó ervaren! Dank je wel voor je uitleg, ik ga eens op zoek naar de boeken én de kalender :) Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een Rode tent heeft met de 'maanstonden' van de vrouw te maken, denk ik?
      Doordat ik het zelf voelde ben ik gaan zoeken, wat een verademing vond im het om er een uitleg bij te zien.

      Verwijderen
    2. Ja oorspronkelijk kwamen vrouwen bijeen met nieuwe maan. 3 dagen verbleven ze dan in een rode tent en daar werd van alles gedeeld. Er werden ook bevallingen gedaan.Tegenwoordig is het een vrouwencirkel rond nieuwe maan. Daar komen vrouwen bijeen om met elkaar te verbinden op een diepere laag dan het dagelijkse.

      Verwijderen
  2. Ik zou wel eens zo een kalender willen, gewoon om te zien of ik rustiger ben op de rustige maan momenten...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms staat er in een reguliere agenda ook de maanstanden. En online zijn er ook websites, dan kun je kijken wat het best bij je past.

      Verwijderen
  3. Mooi blogbericht Anita, ik weet en voel wat je bedoelt ;) Ik heb trouwens de Maanagenda, ook van Hajefa. Staat dezelfde informatie ongeveer in.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben er niet zo in thuis, maar als ik dit zo lees krijk ik gelijk zin om me er meer in te verdiepen!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!