Bienvenue a Marly Gomont

Even heel iets anders!

Ik hou van films, altijd al van gehouden. Eigenlijk zou het zelfs op mijn lijstje van basisbehoeften moeten staan, maar je zou het onder de noemer kunst kunnen zetten. Er over schrijven doe ik dan weer vrijwel nooit.

Bienvenue a Marly-Gomont

Voor de film Bienvenue a Marly Gomont wil ik graag een uitzondering maken. Wel moet ik er gelijk bij zeggen dat we deze film op Netflix zagen, dus als je dat niet hebt hoop ik niet dat je teleurgesteld bent. Maar allicht is hij te leen bij de bieb.



Ik las over deze film bij lastdaysofspring en de man en ik zijn er meteen vrijdagavond voor gaan zitten. Wat een ontzettend leuke film. Hij is grappig en ontroerend.

We zijn in Frankrijk, het is 1973. Seyolo Zantoko, van oorsprong Congolees, is net afgestuurd als arts. Op het afstudeerfeest ontmoet hij de burgemeester van Marly-Gomont. De burgemeester zoekt een huisarts voor zijn dorp, dat doet hij elk jaar; er is geen arts die het er volhoudt. Zantoko grijpt deze kans, want hij wil in Frankrijk blijven en niet terug naar het dictatoriaal Congo.
Dolblij belt hij zijn vrouw met het nieuws. 'Ik heb een baan! We gaan verhuizen. Boven Parijs.'
Echter...het enige dat zijn vrouw hoort aan de lijn is het woord 'Parijs'. Zij denkt aan mooie winkels, terrasjes, moderne kleding en verheugt zich er enorm op.

Het is dus even slikken als blijkt dat het om een plattelandsdorp gaat bóven Parijs. Zoals in de film wordt gezegd: het deel waar Frankrijk ophoudt.

Het laat zich raden dat de bevolking van Marly-Gomont zich niet zo maar laat behandelen door Zantoko. Maar hij is vindingrijk en volhardend en dat wordt beloond. Hij wordt een gerespecteerd arts in de wijde omtrek. Het einde is ontroerend en uit het leven gegrepen.

Als je 'm op Netflix zoekt, dan moet je zoeken op de titel The African Doctor.

Aftiteling

De aftiteling gaf nog heel interessante informatie, namelijk dat het verhaal gebaseerd is op een ware geschiedenis. Sterker nog, Kamini Zantoko - de zoon uit de film, heeft het idee gegeven om deze film te maken. Op youtube is zijn rap over Marly-Gomont een ware hit geweest in aanloop naar deze film (overigens een recente film uit 2016). Daarin danst hij met allerlei bewoners uit het dorp, heel komisch. Ik kan zijn Frans niet volgen, maar dat geeft in dit geval niet. Kamini heeft verpleegkunde gestudeerd en is nu komiek.



Fijne week
Anita

Reacties

  1. Deze film klinkt goed! Ik ben er benieuwd naar. Hij gaat op mijn lijstje : )

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige film!! Wij keken hem ook en ook ik was echt geraakt door de film!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, die wil ik wel zien - we zullen eens op zoek gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt me leuk om er samen met mijn dochter naar te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!

Populaire berichten van deze blog

Bakken met de airfryer

Spookpak maken van oud laken

Wat je allemaal denkt als je net begint met consuminderen