Zelf maken: Super simpele tomatensoep



Als je wilt dat je kinderen eens een keer iets anders eten dan brood, laat ze dan een klasgenootje uitnodigen die ouders heeft uit andere continenten!

Gemma en Ellie hadden op een vrijdagmiddag hun vriendinnetje uitgenodigd. Het vriendinnetje heeft Mexicaanse en Franse ouders. Het vriendinnetje vertrouwde me toe dat ze niet gewend is om brood te eten tussen de middag. Yeah! Ik zag mijn kans schoon om aan mijn kinderen te laten zien dat je echt wel wat anders kunt eten dan brood. Ik had verwacht dat ze dan gewend was om iets met bijvoorbeeld couscous of rijst te eten, maar ze zei dat ze bijvoorbeeld tomatensoep at.

Daar stond ik dan, en ik had geen idee waar ik zo snel tomatensoep vandaan moest halen. Totdat ik bedacht om een pakje tomato frito te verdunnen met water. Wat een succes was dat! Bij iedereen. Inmiddels is het echt een favoriet van ons. Soms op zondagavond bijvoorbeeld met Turks brood en wat olijven erbij. Maar ook deze week is een vakantielunch er mee opgefleurd. Het wordt altijd met gejuich ontvangen.

Ik hanteer de volgende verhoudingen:
1 pakje Heinz tomato frito (350 gr)
0,5 l water
beetje gedroogde basilicum of Italiaanse kruiden
Soepballetjes erbij zou helemaal het summum zijn, maar dat is er nog niet van gekomen.

Tomato frito vind ik een mooie basis, omdat het van zichzelf al een dikke egale saus is. Door de bereiding - gebakken met ui en knoflook - heeft de saus van zichzelf al heel veel smaak. Ik voeg dan ook geen zout of peper of bouillonblokje meer toe.

Eet smakelijk!

Warme groet
Anita

Kijk voor meer Zelf Maak ideeën bij het label 'Zelf Maken'.


8 opmerkingen

  1. Wat een goed idee! En wat leuk dat de meiden het zo lekker vonden! Ga ik zeker ook maken als lunchgerecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dan weer zo'n vriendin, brengt je op andere ideeën. Ziet er lekker uit, ik heb het wel eens gemaakt maar dan met puree en tomatenblokjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweldig idee en leuk waar zo'n vriendinnetje niet toe kan leiden
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is tenminste echt makkelijk te maken! En ik ben dol op tomatensoep dus dank voor het recept!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit zijn fijne, kleine stappen naar volwaardig mee-eten. Genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo staat ie zelfs ongeveer in de dikke vegetariër 😃

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's grappig! Ik geloof ook zeker niet dat ik de eerste was die dit bedacht heeft. Soms denk ik dat het dan te simpel is om hier neer te zetten, omdat het vast al op vele plekken op het web staat, maar aan de reacties te zien is het toch geen algemene kennis :-)
      Bedankt dat je langskwam!

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!